Klachten- en geschillenregeling advocatuur
- Op de dienstverlening van Wibbelink Advocatuur is de Klachten- en Geschillenregeling Advocatuur van toepassing.
- Wanneer u ontevreden bent over de kwaliteit van de dienstverlening of de hoogte van de declaratie legt u uw bezwaren eerst voor aan uw advocaat.
- Leidt het overleg met uw advocaat niet tot een oplossing, dan wordt uw klacht doorgeleid naar mevrouw mr K.A. Schreurs, die daarmee optreedt als klachtenfunctionaris. Zij zal binnen vier weken na binnenkomst de klacht in behandeling nemen en deze zo spoedig mogelijk afwikkelen. De klachtenbehandeling wordt altijd schriftelijk aan u bevestigd. Mocht de klachtenfunctionaris uw bezwaren naar uw mening niet bevredigend opgelost hebben, dan kunt u een klacht indienen bij de Geschillencommissie Advocatuur. Deze weg staat ook voor u open wanneer ons kantoor niet binnen vier weken na het indienen van uw bezwaren deze in behandeling heeft genomen.
De Geschillencommissie Advocatuur behandelt de zaak volgens het Reglement Geschillencommissie Advocatuur dat geldt op het moment van het indienen van de klacht bij die commissie. U kunt het reglement opvragen bij de Geschillencommissie Advocatuur: Postbus 90600, 2509 LP Den Haag
De geschillen comissie
- U kunt uw klacht tot uiterlijk twaalf maanden na de schriftelijke reactie van Wibbelink Advocatuur of de klachtenfunctionaris indienen bij de Geschillencommissie Advocatuur aan bovenstaand adres of via de website van de Geschillencommissie Advocatuur. Daarna vervalt deze mogelijkheid.
- Wibbelink Advocatuur kan onbetaalde declaraties ter incasso voorleggen aan de Geschillencommissie Advocatuur.
- Is sprake van dienstverlening aan een particuliere cliënt dan voorziet het reglement in bindend advies, tenzij de cliënt zich binnen een maand na afhandeling van de klacht door ons kantoor wendt tot de gewone rechter. Ingeval van een incasso van een vordering op een particuliere cliënt is alleen sprake van bindend advies indien de cliënt het nog openstaande bedrag onder de Geschillencommissie stort. Doet hij dit niet dan is op de incasso arbitrage van toepassing.
- De Geschillencommissie Advocatuur is bevoegd om te oordelen over klachten betreffende de kwaliteit van de dienstverlening van de advocaat en de hoogte van alle soorten declaraties. Daarnaast is de Geschillencommissie bevoegd om te oordelen over schadeclaims tot een bedrag van maximaal € 10.000,-. U kunt hogere schadeclaims uitsluitend voorleggen aan de Geschillencommissie Advocatuur wanneer u de hoogte van de claim beperkt tot € 10.000,- en u schriftelijk afstand doet van het meerdere.
- Uitspraken van de Geschillencommissie Advocatuur over de kwaliteit van de dienstverlening hebben geen gezag van gewijsde in een eventueel rechtsgeding bij de gewone rechter over schadeclaims van meer dan € 10.000,-. Dit betekent dat u in een mogelijk geding bij de gewone rechter over een schadeclaim van meer dan € 10.000,- geen beroep kunt doen op een uitspraak van de Geschillencommissie Advocatuur.
- De Geschillencommissie Advocatuur oordeelt met uitsluiting van de gewone rechter. Tegen de uitspraak van de Geschillencommissie Advocatuur is geen hoger beroep mogelijk.
- Tot slot zijn alle advocaten in Nederland zijn onderworpen aan de gedragsregels van de Nederlandse Orde van Advocaten. Voor meer informatie over de Wet- en regelgeving advocatuur verwijzen wij u graag naar de website van de Nederlandse Orde van Advocaten: Advocatenorde